Brotherhood Till I Die

Brotherhood Till I Die

Followers

Saturday, February 25, 2012

Miranda Rights

Assalamualaikum~


kalau korang perasaan dalam filem Amerika, mesti korang pernah dengar polis yang menangkap penjahat dan sebut dialog yang berbunyi "Anda mempunyai hak untuk berdiam diri. Apa sahaja yang anda katakan boleh digunakan terhadap anda di mahkamah undang-undang". Kebiasaannya dalam cerita CSI kat channel astro AXN. 


Merujuk ayat diatas adalah bagian dari apa yang dikenal dalam hukum Amerika sebagai "Miranda Rights" atau Hak-Hak Miranda, yang dikeluarkan oleh Mahkamah Agung dalam sebuah keputusannya pada tahun 1966. kisah sebenarnya ialah Istilah "Miranda Rights" diambil dari nama Ernesto Miranda, seorang laki-laki berumur 23 tahun yang ditangkap polis di Phoenix atas tuduhan memperkosa seorang perempuan pada tahun 1963. Ketika diperiksa polis, Ernesto Miranda mula-mula mengatakan tidak bersalah, tapi kemudian memberikan pengakuan tertulis bahwa dialah pelakunya. Waktu itu polis tidak memberi tahu Miranda bahwa dia punya hak untuk tidak membuat pernyataan yang akan memberatkan dirinya, dan bahwa dia punya hak untuk didampingi seorang pengacara/peguam. Setelah pengadilan menjatuhkan hukuman, Ernesto Miranda mengatakan hak-haknya yang dijamin oleh Undang-undang Dasar telah dilanggar, sehingga Mahkamah Agung memutuskan pada tahun 1966, semua pesalah yang ditangkap polis harus diberi tahu tentang hak-hak yang dimilikinya, dan sejak itulah muncul istilah Miranda Rights.


Petikan fakta-fakta di atas di ambil dari http://www.voa.gov yang telah disiarkan di VOA pada tanggal 9 April 2000.

Sebab tu korang dengar lagu Malique Feat Jamal dalam lirik tersebut ada menyatakan 
"guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara, kalau terpelajar sila guna hak MIRANDA" atau dikenali sebagai Miranda Rights. Kat Malaysia kita tak pasti sama ada Miranda Rights ni wujud atau tidak. 


Kalau korang nak tau lebih info tentang Miranda Rights, sila search dalam internet ye ye. Maklumat dihujung jari. 

No comments: